Muntele – greșeli frecvente de abordare și corectarea lor

Din mulțimea traseelor pe care le-am făcut în grupuri mici sau mari am sesizat următoarele greșeli frecvente:
1. Lipsa pregătirii fizice și psihice;
2. Necunoașterea traseului, marcajelor (cunoașterea traseului te ajută să îl abordezi corect și eficient);
3. Gestionarea greșită a resurselor (apă, hrană, energie, suport psihic) cel mai des prin epuizarea mult prea rapidă a acestora.
4. Părăsirea grupului prin accelerare, încetinire exagerată, ieșire de pe potecă.
5. Depășirea „limitei de siguranță”, sau asumarea unor riscuri prea mari (ceea ce s-a întâmplat în Retezat), fie conștient, fie inconștient (cățărat pe stânci, coborât pe pante foarte mari, luatu pe ”dea dreptul”, etc).
6. Abia pe 6, pentru că noi nu facem trasee foarte dificile, care să necesite echipament special… deci pe 6 am pus ne-echiparea corespunzătoare. Cel mai des am întâlnit: a. încălțăminte de slabă calitate; b. bagaj prea mare; c. lipsa pelerinei, haine prea subțiri (sau prea groase uneori).

Și că să fiu „corect”  cu voi am să încerc o recomandare la fiecare din punctele de mai sus:
1. Fă mișcare mai des, nu doar în weekendul de munte. Dacă nu poți zilnic, măcar 2 activități/săptămână. Până la urmă activitatea fizică e o obligație personală a celui care înțelege prețul sănătății;
2. Sună, întreabă, caută o hartă, folosește tehnologia (hărțile pe smart-phone). Utilizează toate resursele pentru a te informa;
3. Calculează bine ce necesități ai: cea mai des întâlnită problemă este epuizarea prea rapidă a apei, care trebuie consumată cu băgare de seamă. Caută pe hartă locuri de izvor, și nu uita că în principiu pe traseele de creastă nu se întâlnesc izvoare. Ai nevoie pentru o zi de minim 1-2 litri apă (eu mă descurc cu 1 l), dar pe care să nu o consumi la prima pantă. Pregătește-te psihic de acasă, sau din stațiune pentru traseu… conștientizează că ai de urcat 4-5 ore + eventualele întârzieri. Ești dispus la un asemenea efort??? În ce privește alimentele, cel mai important este să ai în rucsac volum mic dar cu energie mare: alune, semințe, ciocolată, glucoză, batoane energetice, sandwich. Evită pungile inutile de cipsuri, napolitane, sărățele, etc.
4. Gândește în echipă. Dacă ești prea rapid, ajută pe alții. Dacă ești prea lent lasă-te ajutat și… rupe din tine ca să te ții de grup. Nu te depărta de grup decât până la limită pierderii contactului vizual sau auditiv cu ei.
5. Iubește-ți mai mult viața ta și a familiei decât o poză pe cea mai ascuțită stâncă. Gândește-te mai degrabă la un record de ani pe care să îi petreci sănătos decât la recordul abordării celei mai abrupte pante.
6. Chiar dacă par grele, poartă la munte o pereche de ghete bune, sau măcar un adidas „strong”. Obișnuiește-te să folosești tricouri tehnice, sintetice care acumulează puțină transpirație și care se usucă foarte repede. Nu te teme de bani – poți achiziționa la prețuri foarte bune și la calitate bună echipament second. Calculează-ți bagajul cerând ajutor de la alții fără să te jenezi.

Muntele trebuie să fie o bucurie, nu o durere. Personal încerc sa tratez muntele ca pe un templu. Intru și ies cu atitudine de admirație, de închinare, de descoperire personală, de respect, de cunoaștere. În templu îmi las doar gândurile, nu cutiile sau sticlele.

Poteci însorite și izvoare curate!

IMG_9395

Anunțuri

Un gând despre „Muntele – greșeli frecvente de abordare și corectarea lor

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s