Despre luatul de mână

Am auzit de multe ori, pe la întâlnirile cu tineri, întrebarea ”Am voie să o/îl iau de mână?” Acel luat de mână era și este privit destul de superficial, la nivelul aparenței, a tensiunii produse în trup. Dar, v-ați gândit vreodată ce însemnătate adâncă poate avea de fapt datul și luatul de mână? Iată ce optică am găsit în cartea ”Despre limită” –  G. Liiceanu:take_my_hand_by_kerpele-d4a3aji

”Acest miracol al dobândirii eului prin dedublare și prin iubire de altul își capătă deopotrivă expresia sensibilă în însoțirea mâinilor. În esența mâinii rezidă ambiguitatea faptului de a lua și a da. Mă deschid și înmânez, dau de la mine și trec în posesia altuia ceva care în felul acesta încetează să fie al meu. Primesc și astfel fac să devină al meu ceva care până atunci nu îmi aparținea. Datul și luatul se succedă ca funcții diferite ale mâini, care în felul acesta închide în sine posibilitatea unor acte cu semne opuse. Măna poate să dea sau poate să ia. Poate ia să dea și să ia în același timp?

În iubire, regula succesivității lui ”a da” și ”a lua” dispare. Când doi oameni care se iubesc merg mână în mână, mâinile lor dau și iau în același timp și în aceeași măsură. Mâna care se ia pe sine ca altă mână topește distincția dintre  ”a da” și ”a lua”. Pentru că se dă și se ia pe sine, mâna păstrează ce dă și primește ceea ce deja are. Ți-am dat mâna și în același timp ți-am luat-o; mâna care se dă e mâna care se ia. Mâna se întinde pentru a se da. Dar în timp ce se dă, ea primește și ia mâna celuilalt, care la rândul lui primește mâna întinsă și o dă pe a sa. …eurile noastre s-au dat și s-au primit deopotrivă: m-am dat în mâna celuilalt și totodată l-am luat pe celălalt la mine.

Poate e un pic mai greu de asimilat textul, dar merită! Înțeleg eu, că dau și primesc mâna atunci când sunt conștient și accept să mă dau cuiva și să primesc pe cineva în ”proiectul meu”, ca să citez în continuare autorul.

foto: http://www.deviantart.com/

Lasă un răspuns

